Hjelp & FAQ Lukk x
 

 

Hvordan forhåndsbestille en parkeringsplass.

Hvordan legger jeg inn en bestilling?

Trinn 1: Søk etter ledig parkering

  • Velg dato for innkjøring og utkjøring i kalenderen. Velg også klokkeslettet du vil ankomme og forlate lufthavnen (du vil ankomme lufthavnen f.eks 1 time før flyavgang). Det er lagt inn noe slingringsmonn her, men forsøk å legge inn så nøyaktig som mulig. Deretter kan du klikke ”Finn Parkering” for å få se de parkeringsalternativer bookingmotoren har tilgjengelig.

Trinn 2: Parkeringsalternativer

  • Nå vil du se beskrivelsene på produktalternativene som passer til ditt dato/tidsvalg:
  • Kampanjekode-feltet benyttes dersom du har mottatt en kampanjekode.
  • Dersom du ønsker å endre dato og tidspunkt for inn og utkjøring for å gjøre et nytt søk er det et felt for dette også. Alternativt kan du klikke på «tilbake» knapp.
  • Linken som heter ”Mer Informasjon” vil vise kart og annen nyttig info
  • Klikk ”Velg” for det produktet du ønsker å kjøpe.

Trinn 3: Betaling

  • Nå kommer du til siden hvor du skal legge inn dine personlige detaljer og betalingsinformasjon. Alle felter merket med stjerne * er obligatorisk.
  • I margen til høyre vil du se din handlekurv. Dersom du har en kampanjekode og ikke enda har lagt den til, har du mulighet til å legge den inn her. Prisen er inkl. MVA, og kvitteringen du får senere vil vise dette.
  • Nederst på siden kan du legge inn din betalingsinformasjon.
  • Ved å klikke på ”bekreft betaling” bekrefter du både betalingen samt at du har godtatt våre ”vilkår og betingelser”. Disse ligger linket der.
  • Du kan krysse ut boksen for om du ønsker informasjon fra oss dersom du ønsker det.

Trinn 4: Bestillingsbekreftelse

  • Når du har klikket på ”bekreft betaling” vil din bestillingsbekreftelse åpnes, samtidig som den sendes til din e-post. Du kan velge å skrive ut bekreftelsen med en gang, eller skrive den ut senere fra din e-post. Bestillingsbekreftelsen er også din kvittering.

Mine Reservasjoner

  • Dersom du senere skulle ønsker å kansellere eller gjøre endringer i din bestilling, kan du gå til ”Mine Reservasjoner” og gjennomføre dette via linken på bekreftelsen. Du får også tilgang til ”Mine Reservasjoner” via nettsiden.
  • Hvis du bestiller parkering hos oss ofte, vil vi anbefale at du lager en profil. Da kan du slippe å legge inn dine personlige detaljer hver gang. For å lage en profil kan du registrere deg øverst på siden under ”logg inn/registrer”.


Generell informasjon:

Hvordan finner jeg min reserverte parkeringsplass?
Det er ikke reservert faste p-plasser på parkeringsområdene for online booking kunder. Parker på ledig p-plass som ikke er merket med reservert eller HC (med mindre du har HC bevis i bilen).

Hva gjør jeg hvis skiltene viser fullt eller stengt?
Selv om skiltene viser fullt eller stengt vil det likevel være holdt av plass til de som har reservert på forhånd. Bruk strekkoden/QR-koden du fikk tilsendt ved innkjøringen for å få adgang til området. Slik gjenkjennes det at du har tilgang til området.

Hvor lang tid i forveien kan jeg bestille?

Du kan hovedsakelig bestille parkering opp til 12 måneder før parkeringens start (parkeringens start er innkjøringen i det enkelte parkeringsanlegget). Merk at enkelte produkter kan ha en annerledes tidslinje og dersom du opplever å ikke få bestilt opp til 12 måneder før innkjøring, kan du ta kontakt med vårt kundesenter slik at vi kan hjelpe deg. Når du betjener kalenderfunksjonen, vil de optimale tilbudene for din parkeringstid komme opp i søket som presenteres som et forslag til bestilling. Dersom du bestiller i god tid i forveien vil du være beskyttet for prisendringer som måtte komme, men merk at prisene kan gå begge veier.

Dersom dine reiseplaner endres underveis, kan du kansellere eller endre din bestilling. Se våre "Vilkår og Betingelser" samt øvrige spørsmål nedenfor vedrørende detaljer om kansellering/endring. 

Kan jeg bestille i dag en parkering som starter litt senere samme dag?
Enkelte parkeringsprodukter på nettsiden kan bestilles senest 5t før parkeringen starter. Andre har en grense på 24 timer. Hvis du forsøker å søke etter parkering tettere opp til avreise enn dette vil det ikke være mulig å bestille. Alternativt kan du da kjøre direkte til lufthavnen uten å bestille.

Har parkeringsområdene noen minimums eller maksimums parkeringstid?
Enkelte parkeringsområder har minimumstid og/eller maksimumstid. Dersom du gjør et valg i kalenderen, vil du kun få opp parkeringsalternativene som passer for den tiden du ønsker. Ønsker du f.eks å parkere i 21 døgn, vil ikke korttidsparkering komme opp som et aktuelt alternativ for deg. Generelt ligger spennet her fra minimum 5 timer til maks 99 døgn.

Jeg har behov for HC parkering, hvordan gjør jeg dette i bestillingen?
Når du søker etter parkering og de ulike produktene kommer opp, vil det i linken ”mer informasjon” stå beskrevet om parkeringsområdet har egne plasser dedikert til HC eller ikke. Hvis du har behov for egen HC plass, velg et område som tilbyr dette. Merk at vi ikke kan garantere om det er ledige plasser, ettersom det ikke er mulig å bestille en plass for akkurat HC. Husk å ta med HC bevis og la det ligge synlig i bilen. Kunder som parkerer på HC plass uten bevis vil motta kontrollavgift, ettersom disse plassene er holdt av til HC.

Jeg har behov for EL-bil parkering, hvordan gjør jeg dette i bestillingen?
Når du søker etter parkering og de ulike produktene kommer opp, vil det i linken ”mer informasjon” stå beskrevet om parkeringsområdet har egne plasser dedikert til El-bil eller ikke. Hvis du har behov for egen slik plass, velg et område som tilbyr dette. EL-bil plasser tilbyr for tiden gratis lading. Merk at vi ikke kan garantere om det er ledige plasser, ettersom det ikke er mulig å bestille en plass for akkurat EL-bil. Kunder som parkerer på slike plasser uten å ha EL-bil vil motta kontrollavgift, ettersom disse plassene er holdt av til lading.

Hvordan er takster/priser kalkulert?
Langtidsplasser er priset per døgn eller delvise døgn. Antall "døgn" (24-timers perioder) belastes og beregnes på grunnlag av de innkjørings-/utkjøringstidspunktene du velger når du foretar din bestilling.
Alle priser er i NOK og inkluderer merverdiavgift etter gjeldende sats.

Hvis den faktiske inn- og utkjøringen endres (f.eks fordi ditt fly er forsinket), vil den faktiske p-tiden gå inn i et "ekstra døgn". Da vil du være ansvarlig for en ekstra dags kostnad i utkjøringen. (Merk at det er satt et rimelig slingringsmonn på dette, så om du bare er litt forsinket er ikke dette noe problem).

Er forhåndsbestilling alltid billigere enn å parkere på vanlig måte?
Prisene som gis på nett/online og de normale/faste parkeringsprisene (som du blir belastet når du kjører inn på et parkeringsområde uten å bestille på forhånd) er noe ulik. Mens de normale/faste prisene justeres et par-tre ganger i året, vil prisene på nett være mer dynamiske og kapasitetsstyrte. Kampanjer og rabatter gis for eksempel kun via nettstedet.
På nett vil prisene i de aller fleste tilfeller være rimeligere eller tilsvarende som de normale/faste.
Du kan sammenlikne online-prisen med den normale/faste prisen på www.europark.no. Se dessuten punktet ovenfor om hvordan prisene er kalkulert.

Hva er den ”normale/faste” prisen for parkering (ikke ”online-prisen”)?
De normale/faste prisene for parkering (som kunder som ikke har forhåndsbestilt betaler), finnes på www.europark.no.

Hvor ofte endres takstene/prisene?
Normale/faste priser endres som regel et par/tre ganger i året.
Online parkeringspriser er konstant monitorert for å påse at vi tilbyr best mulig pris i forhold til kapasitet. Dette betyr at våre priser på nett kan endre seg. Det tilbudet får når du legger inn en forespørsel kan i teorien endre seg i forhold til årstid, sesong, ferier, trafikk, kapasitet og andre elementer som påvirker en klassisk tilbud/etterspørselsmodell (litt som flybilletter).

Hvilke betalingsmetoder er akseptert?
Du kan betale med Visa, MasterCard/EuroCard, American Express, Visa Debet, Maestro og Visa Electron. Brukeren er selv ansvarlig for at betalingskortet er gyldig. Ugyldig kort vil bli avvist ved betaling. Vi aksepterer ikke sjekk, kontanter eller andre betaling måter på nettsiden.

Når belastes mitt kort for parkeringsbeløpet?
Når du reserverer parkering blir kredittkortet belastet ved bestilling.

Er det noen ekstra avgift ved å forhåndsbestille?
Det er ingen avgifter forbundet med bestilling.
Kredittkort vil ha en liten avgift, ettersom EuroPark betaler en avgift til kredittkortselskapene for å tilby betalingsmetoden. Dette er gjeldene for alt kjøp på nett (for eksempel for flyselskaper). Denne avgiften er baket inn i vår totalpris (det dreier seg om øre eller få kroner avhengig av kort).
Øvrige avgifter forbundet med forhåndsbooking kommer kun i enkelte tilfeller der du velger å kansellere eller å endre bestillingen. Mer informasjon om dette i punkter lenger nede.

Hvordan vet jeg at betalingsdetaljene mine er sikret av EuroPark?
Nettsiden benytter bransjestandardens SSL krypteringssoftware. Denne krypterer all informasjon du legger inn om deg selv, inkludert navn, adresse, kortinformasjon og liknende. Et nøkkellås-symbol kommer opp i nettleservinduet ditt når du er i et slikt sikkert område på siden, samt adressen ”https” istedenfor den vanlige ”http”. Du vil også bli advart før du forlater et slikt sikkert område: ”er du sikker på at du vil forlate dette området?”.

Hvorfor kan jeg ikke bestille en plass på akkurat det området jeg ønsker?
Når du søker etter parkering i kalenderen på forsiden, vil de produkter som egner seg best for datoen og tidspunktet du har valgt automatisk komme opp. Dersom det er områder som ikke passer inn av ulike årsaker (fullt/stengt/ikke passer med tiden/kampanjerestriksjoner osv) vil disse ikke vises.
Det kan også være områder som ikke er lagt ut for nettsalg av ulike årsaker. Lufthavnene har ofte svært mange parkeringsområder, men ikke alle er optimalisert for nettsiden. Et eksempel på dette er hente/bringe områder, såkalt ”Kiss&Fly”.
Dersom du har et favorittområde som ikke vises, sjekk nærmere på www.europark.no for parkering uten forhåndsbestilling.

Er det noen høyderestriksjoner for bilen på parkeringsområdene?
Dette vil nevnes i ”mer info” linken i produktvisningen. Men generelt kan det sies at de fleste uteområdene selvsagt ikke har dette (med mindre man kjører igjennom en port for å komme inn).
P-hus vil ha en gitt høyderestriksjon. Dersom du har en bil hvor dette kan være et problem, pass på å sjekke ut dette på ”mer info” linken før du bestiller.

Hvordan bruke ”Mine Reservasjoner”:

Hvordan vet jeg at det er gjennomført en bestilling?
Når du har avsluttet bestillingsprosessen, vil du motta en e-post fra oss med en bestillingsreferanse. Denne må du ta en utskrift av og ta med deg til lufthavnen. Dersom du kan åpne e-post med vedlegg på din smarttelefon, kan du ta den med deg på denne måten. Du kan ta et bilde av strekkoden/QR koden med smarttelefonen også (slik at det er lagret i bildebanken din). Nedenfor vil det stå mer om hvorfor det er viktig at du har med deg koden din.
Dersom du ikke mottar en bekreftelses e-post, vennligst kontakt vår kundeservice (se kontaktdetaljer helt nederst på denne siden). Du kan også forsøke å gå inn på ”Mine Reservasjoner” hvor det er en funksjon som gjør at du kan motta bekreftelsen på nytt. Sjekk også ditt spam-filter, i det tilfellet e-posten kan ha havnet der.

Hvordan kan jeg få tilsendt bestillingsbekreftelsen/kvitteringen min på nytt?
Logg deg inn på ”Mine Reservasjoner”. Her er en knappefunksjon som gjør at du kan motta bekreftelsen på nytt.

Jeg har gjort en bestilling, men kan ikke finne referansenummeret /strekkoden /QRkoden?
Ditt referansenummer er på toppen/overskriften på bekreftelses-e-posten. Strekkoden /QRkoden finnes litt lenger ned på siden.
Alternativt kan du gå til ”Mine Reservasjoner”. Her kan du taste inn din e-post og postnummer (siden du ikke har ditt referansenummer). Da vil den/de bestillinger du har gjort med din e-post/postnummer komme opp i displayet. Her har du en rekke valg, blant annet å sende bestillingen på nytt til din e-post.

Hva skjer hvis jeg bruker en annen bil en den jeg har lagt inn i bestillingen?
Bilens registreringsnummer er et felt som kan være greit å fylle ut hvis det skulle skje noe med deg eller bilen mens du er på reise. Slik vet vi at akkurat den bilen er din, og hvordan vi skal komme i kontakt med deg. Feltet er frivillig å fylle ut, så dersom du velger en annen bil er dette ikke dette noe problem, annet enn at vi ikke får hjulpet deg dersom det ovennevnte skulle inntreffe.


Kansellering og endring av en forhåndsbestilling i ”Mine Reservasjoner”:

Kan jeg kansellere en bestilling hvis reisen min endres?
Du kan kansellere en bestilling opp til 24 timer før innkjøringstidspunktet du har valgt. Dette gjøres ved å gå til ”Mine Reservasjoner”. Ved en kansellering vil du motta en refundering på beløpet du har betalt. Enkelte produkter kan ikke kanselleres, for eksempel slike som er sterkt rabattert og kun gjelder innenfor korte tidsrom. Visse produkter refunderes i sin helhet, andre produkter medfører en kanselleringsavgift. Se for øvrig våre ”Vilkår og betingelser”.

Kan jeg endre en bestilling hvis reisen min endres?
Du kan endre de fleste bestillinger opp til 24 timer før innkjøringstidspunktet du har valgt. Noen produkter kan ikke endres, eller medfører en avgift for å endre (for eksempel sterkt rabatterte produkter).
Endringer gjøres ved å gå til ”Mine Reservasjoner”:

  • Endringer med en KORTERE p-tid enn den originale bestillingen, vil medføre en refundering (dersom prisen på bestillingstidspunktet tillater dette), men med fratrukket eventuell endringsavgift dersom dette foreligger.
  • Endringer med en FORLENGET p-tid enn den originale bestillingen, vil ikke medføre noen egen endringsavgift. Kun en belastning for den ekstra parkeringstiden du bestiller (mellomlegget). Den ekstra parkeringstiden vil følge den gyldige prisen som foreligger på endringstidspunktet. 
  • Enkelte produkter kan ikke endres, for eksempel slike som er sterkt rabattert og kun gjelder innenfor korte tidsrom.
  • Hvis endringen er på akkurat SAMME p-tid som den orginale bestillingen, er det prisen på endringstidspunktet som bestemmer om du skal ha refusjon eller betale mellomlegg. Noen produkter kan medføre en endringsavgift.

Se for øvrig våre ”Vilkår og betingelser”.

 

Hva man skal gjøre når man ankommer parkeringsområdet:

Er det noe jeg må forberede før jeg ankommer parkeringsområdet?
Når du har avsluttet bestillingsprosessen, vil du motta en e-post fra oss med en bestillingsreferanse. Denne må du ta en utskrift av og ta med deg til lufthavnen. Dersom du kan åpne e-post med vedlegg på din smarttelefon, kan du ta den med deg på denne måten også. Du kan ta et bilde av strekkoden/QR koden med smarttelefonen også (slik at det er lagret i bildebanken din). Nedenfor vil det stå mer om hvorfor det er viktig at du har med deg koden din.

Hvor finner jeg min parkeringsplass?
På din bestillingsbekreftelse/kvittering finnes en link med et kart over lufthavnen. Dersom du ikke er kjent på lufthavnen fra tidligere, ta en utskrift av kartet, slik at du vet hvor du skal kjøre og gå for å komme deg til terminalen. Du kan også finne kart på www.europark.no.

Hvor god tid må jeg beregne?
Parkeringsområdene er plassert geografisk på ulike steder i forhold til terminalen. Vær oppmerksom på at du er nødt til å sette av passende med tid til gangavstanden fra området og inn til terminalen. Anslått normal gangavstand er spesifisert på nettsiden. Enkelte områder har tilnærmet ingen gangavstand, andre kan ha over ti minutter.
Sett også av en anslått tid for å finne parkeringsområdet og en ledig plass der, pakke bagasje ut av bilen, låse den og liknende. I høysesong (som ved de store ferietidene) er det anbefalt å sette av ekstra god tid på grunn av høy trafikk.

Hvordan bruker jeg strekkoden /QRkoden?
Når du kjører til innkjøringsbommen på parkeringsplassen skal du helt enkelt scanne strekkode/QR koden som du har fått tilsendt. Scanneren er gul og sitter på bomautomaten. Denne koden gjør at parkeringssystemet gjenkjenner din bestilling automatisk. Vennligst sørg for at du er forberedt og har med deg koden (på utskrift/papir eller på smarttelefon som beskrevet ovenfor). Dersom du ikke medbringer din korrekte kode kan dette medføre at du ikke får tilgang til parkeringsområdet. Det vil bli utstedet en billett til deg etter du har scannet. Ta vare på denne billetten, for du trenger den når du skal kjøre ut senere (se mer nedenfor).

Hva skjer dersom det er problemer på avreisedagen som gjør at mitt fly blir kansellert? Kan jeg kansellere eller endre min bestilling?
Endringer og kanselleringer må skje 24 timer før parkeringen starter. Se ellers våre Vilkår og bestemmelser.

Hva skjer dersom jeg glemmer å ta med meg mine bestillingsdetaljer/strekkode/QR kode?
Det er svært viktig at du husker å ta med deg din strekkode/QR kode. Dersom du likevel skulle glemme dette, kontakt betjeningen via calling–knappen. Dersom du og betjeningen på tidspunktet har godt med tid kan de muligens hjelpe deg med å skrive ut en ny strekkode. Men høyst sannsynlig må du trekke billett på vanlig måte. Når du er tilbake fra reisen kan du ta med både bestillingen og den parkeringsbilletten du faktisk brukte til ekspedisjonen, så kan betjeningen se om de kan hjelpe deg med dette.


Hva man skal gjøre når man henter bilen etter reisen:

Hva gjør jeg når jeg er tilbake fra reisen?
Ved scanning av referansekode i innkjøringen når du kom, utsteder en billett. Vennligst ta vare på denne billetten på et trygt sted, ettersom dette vil være din utkjøringsbillett. Ved utkjøring sett billetten I billettslissen slik at systemet kan kjenne igjen ditt forhåndsbestilte utkjøringstidspunkt.

Hva gjør jeg hvis bilen ikke vil starte når jeg er tilbake fra reisen?
Gå til det nærmeste stedet med en calling-knapp (gjerne i en bom) og kontakt betjeningen. Disse vil hjelpe deg så sant de kan og har mulighet.

Hva gjør jeg hvis bilen er blitt skadet mens den har stått parkert?
Dette skjer svært sjelden. Men dersom det skjer skal du melde fra til en av våre betjenter med en gang, slik at vi får laget en rapport på forholdet. Dersom du ikke sier fra før senere, kan det være et problem i forhold til forsikring. Se for øvrig våre Vilkår & Bestemmelser i forhold til dette.

Hva gjør jeg hvis mitt fly blir forsinket, eller jeg blir forsinket av andre årsaker?
Dersom du har benyttet mer tid enn forhåndskjøpt parkeringstid på området, kan den ekstra parkeringstiden betales direkte I bomautomaten i utkjøringen med kort. Følg instruksjoner på displayet. Se våre Vilkår & bestemmelser for nærmere detaljer.

 

Kontakt oss

Hvordan leverer jeg inn en klage?
Vi gjør alt vi kan for å tilby deg så god kundeservice som mulig, men dersom du ikke er fornøyd, vennligst si i fra. Formelle klager bør sendes skriftlig (e-post/post).

Du kan kontakte vårt kundesenter slik:

Telefon: 22 05 75 00
E-post: kundesenter@europark.no
Post: EuroPark AS, Att: Kundesenter, pb 4754 Nydalen, 0421 Oslo, Norway.


Dersom det er spørsmål du ikke har fått avklart etter å ha lest igjennom dette dokumentet, send oss en e-post på adressen ovenfor, eller ring oss.